2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ – Το τεστ του Παραγωγικού Συλλογισμού
Πέντε από αυτούς μας έχει ήδη παρουσιάσει σε σχετικό video το ΑΣΕΠ στο κανάλι του YouTube. Σήμερα θα παρουσιάσουμε τους δύο από τους πέντε τύπους.
Κάθε τύπος έχει διαφορετική προσέγγιση επίλυσης, ωστόσο, μαζί με το τεστ Επαγωγικού Συλλογισμού αποτελούν προβλήματα λογικής τα οποία λειτουργούν με κανόνες και έχουν συγκεκριμένο τρόπο σκέψης.
Επομένως, όχι μόνο θα πρέπει να γνωρίζετε πως να επιλύετε κάθε τύπο ερώτησης, αλλά θα πρέπει επίσης να είστε εξοικειωμένοι με αυτούς. Το τεστ παραγωγικού συλλογισμού απαιτεί από το άτομο να εφαρμόσει λογικά μοντέλα για να βγάλει νόημα από την ερώτηση.
Παρόλο που για τις ερωτήσεις αυτές θα εξεταστείτε μέσω ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή, ίσως να χρειαστεί να έχετε μαζί σας ένα στυλό και ένα πρόχειρο χαρτί προκειμένου να σημειώσετε τις πληροφορίες που θα σας δοθούν σχετικά με την ερώτηση. Με αυτόν τον τρόπο, το μυαλό σας ανακουφίζεται και επικεντρώνεται περισσότερο στη διαδικασία της επίλυσης μιας ερώτησης παραγωγικού συλλογισμού. Αν αυτό δεν είναι εφικτό της ημέρας της εξέτασης τότε καλό θα είναι να το κάνετε κατά τη διάρκεια της εξάσκησής σας.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΑΣΕΠ, το τεστ Παραγωγικού Συλλογισμού αξιολογεί την ικανότητα των υποψηφίων να οδηγούνται σε λογικά συμπεράσματα και να επιλύουν προβλήματα ή να ολοκληρώνουν εργασιακά σενάρια με βάση τις παρεχόμενες πληροφορίες, οι οποίες κάποιες φορές μπορεί να είναι ελλιπείς. Η ικανότητα παραγωγικού συλλογισμού είναι σημαντική για την αποτελεσματική λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο διαφορετικών εργασιακών θέσεων και απαιτήσεων.
Οι ερωτήσεις θα είναι σε διαδραστική μορφή και μπορεί να περιέχουν ημερολόγια, εργασιακές ατζέντες κ.ο.κ. Οι ερωτήσεις θα περιλαμβάνουν επίσης συνοπτικές πληροφορίες και οδηγίες σε γραπτή μορφή. Η διαδραστική μορφή του τεστ σημαίνει ότι, αντί να δίνονται έτοιμες εναλλακτικές απαντήσεις για κάθε ερώτηση, οι υποψήφιοι θα κληθούν να διαμορφώσουν τις απαντήσεις, αλληλοεπιδρώντας με τα επιμέρους στοιχεία των ερωτήσεων.
Σήμερα, θα αναλύσουμε δύο από τους τύπους ερωτήσεων του ΑΣΕΠ για τα τεστ Παραγωγικού Συλλογισμού, στους οποίους εξετάζονται, μεταξύ άλλων συλλογισμών, εδώ και πολλά χρόνια, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι στο εξωτερικό. Και ειδικότερα:
1ος τύπος Παραγωγικού Συλλογισμού του ΑΣΕΠ
Δίδονται οι παρακάτω δηλώσεις μιας ομάδας εργαζομένων στα αγγλικά (παρακάτω τις μεταφράζουμε στα ελληνικά):
Η ομάδα εργαζομένων προσπαθεί να προγραμματίσει μια ημερήσια εκδρομή τον επόμενο μήνα. Επιλέξτε όλες τις πιθανές εργάσιμες ημέρες του επόμενου μήνα κατά τις οποίες όλα τα μέλη της ομάδας μπορούν να συμμετάσχουν στην εκδρομή.
Από την παραπάνω εικόνα μας δίδονται οι κάτωθι πληροφορίες:
- H Anna πρέπει να βρίσκεται στο γραφείο από τις 13 έως τις 20 του μήνα
- Η Lee είναι απασχολημένη τις Τετάρτες, τις Πέμπτες και τις Παρασκευές
- Ο Simon είναι ελεύθερος να συμμετάσχει στο ταξίδι κάθε 4η ημέρα, αρχής γενομένης από τις 2 του μηνός, συμπεριλαμβανομένων των Σαββατοκύριακων
- Ο Greg δεν είναι κατειλημμένος τις Τρίτες και τις Τετάρτες
Απάντηση & Εξήγηση: Η σωστή απάντηση είναι η 29η του μηνός
Ας αναλύσουμε τις δηλώσεις των εργαζομένων βήμα – βήμα:
1. Μετατρέψτε τις γενικές αρνητικές δηλώσεις σε θετικές διατυπώσεις:
Η Lee είναι διαθέσιμη τις Δευτέρες και τις Τρίτες, ενώ ο Greg είναι διαθέσιμος τις Τρίτες και τις Τετάρτες. Υπάρχει μόνο μία εργάσιμη ημέρα που συμπίπτει για τους Greg & Lee και αυτή είναι η Τρίτη.
2. Εξάγετε σχετικές πληροφορίες από άλλες δηλώσεις:
Ο Simon είναι ελεύθερος κάθε 4η ημέρα, αρχής γενομένης από τις 2 του μήνα. Μετρώντας κάθε 4η ημέρα (2-3-4-5, 6-7-8-9, …) η μόνη διαθέσιμη Τρίτη είναι η 29η του μήνα. Η Anna δεν θα είναι διαθέσιμη μεταξύ 13-20. Αυτή η περίοδος περιλαμβάνει μια Τρίτη (στις 15 του μήνα) που δεν συμπίπτει με τη μοναδική ελεύθερη μέρα του Simon.
3. Επιλέξτε τις ημερομηνίες:
Η μόνη ημερομηνία που όλα τα μέλη της της ομάδας εργαζομένων θα μπορούσαν να πάνε σε ημερήσια εκδρομή είναι επομένως η 29η του μήνα.
2ος τύπος Παραγωγικού Συλλογισμού του ΑΣΕΠ
Δίδονται οι παρακάτω δηλώσεις μιας ομάδας εργαζομένων στα αγγλικά (παρακάτω τις μεταφράζουμε στα ελληνικά):
Δώστε τη σωστή κονκάρδα σε κάθε εργαζόμενο, ταξινομώντας τους με τη σειρά άφιξής τους στο γραφείο, από το 1 (ο πρώτος που έφτασε) έως το 6 (ο τελευταίος που έφτασε).
Από την παραπάνω εικόνα μας δίδονται οι κάτωθι πληροφορίες:
Ο Από την παραπάνω εικόνα μας δίδονται οι κάτωθι πληροφορίες:
- O Noah φτάνει αμέσως μετά τον Jim, αλλά νωρίτερα από τον David
- Ο David φτάνει αμέσως μετά τη Samira, αλλά πριν από την Lian
- H Dona είναι η πρώτη που φτάνει στο γραφείο
Στον υπολογιστή θα κληθείτε να σύρετε τις κονκάρδες σε κάθε εργαζόμενο.
Απάντηση & Εξήγηση:
Ας αναλύσουμε τις δηλώσεις των εργαζομένων βήμα – βήμα:
1. Ξεκινήστε με τις ξεκάθαρες δηλώσεις:
Η Dona είναι η πρώτη που φτάνει στο γραφείο.
2. Συνδυάστε δηλώσεις που σχετίζονται μεταξύ τους:
Ο David φτάνει αμέσως μετά τη Samira αλλά πριν από την Lian. Επομένως, Samira à David à Lian.
O Noah φτάνει αμέσως μετά τον Jim, αλλά νωρίτερα από τον David. Οπότε έχουμε, Jim à Noah
Εφόσον, η Samira, ο David και η Lian ενεργούν ως μια μονάδα (φτάνουν δηλαδή ο ένας μετά τον άλλο στο γραφείο), τότε αν ο Noah φτάνει νωρίτερα από τον David, φτάνει επίσης νωρίτερα και από τη Samira.
Δηλαδή έχουμε, Jim à Noah φτάνουν νωρίτερα από Samira à David à Lian.
Σημειώστε ότι, ο Jim και ο Noah ενεργούν επίσης ως μια μονάδα. Οπότε προσθέτοντας και την Dona έχουμε: Dona à Jim à Noah à Samira à David à Lian.
Αφού ο David φτάνει νωρίτερα από την Lian (ακόμα και αν δεν λέει «αμέσως πριν»), μπορείτε να συμπεράνετε ότι η Lian είναι η τελευταία που φτάνει στο γραφείο. Δεν υπάρχει άλλη σειρά που να ταιριάζει με τις παραπάνω δηλώσεις.