ΕΦΚΑ: Τι είναι το «ατομικό portofolio» και τι θα προσφέρει σε κάθε ασφαλισμένο
Εντός του 2025 έρχεται η πλήρης ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ – Όλες οι υπηρεσίες και οι πληροφορίες θα είναι άμεσα προσβάσιμες
Στο τέλος του 2025 θέτει σε λειτουργία ο ΕΦΚΑ το ψηφιακό ατομικό χαρτοφυλάκιο για κάθε ασφαλισμένο.
Πρόκειται για ένα ατομικό portofolio το οποίο θα περιλαμβάνει υπηρεσίες και πληροφορίες άμεσα προσβάσιμες σε όλους τους ασφαλισμένους.
Συγκεκριμένα, οι ασφαλισμένοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση – μέσω του κινητού τους τηλεφώνου – σε πληροφορίες γύρω από τα ένσημα τους, τα έτη ασφάλισης, τις εισφορές, την ασφαλιστική ικανότητα, την καταβολή της σύνταξη τους, το δικαίωμα σε αναδρομικά ποσά, ακόμη και στο κλείσιμο ραντεβού με τις υπηρεσίες του ασφαλιστικού ταμείου.
Το σχέδιο του ΕΦΚΑ
Το σχέδιο βρίσκεται στη φάση υλοποίησής του με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου αποθετηρίου ασφαλιστικού ιστορικού, όπου τόνοι έγγραφου υλικού μετατρέπονται σε αξιόπιστα ψηφιακά δεδομένα.
Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουν σχεδιαστεί και δρομολογηθεί δύο διακριτά έργα ψηφιοποίησης του χαρτώου αρχείου του Φορέα, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και το ΕΣΠΑ.
Αντικείμενο των έργων αποτελεί η σάρωση, τεκμηρίωση και εξαγωγή δεδομένων του ιστορικού ασφάλισης από συνολικά 53 εκατομμύρια σελίδες χαρτώου αρχείου των παλαιότερων φορέων κοινωνικής ασφάλισης που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ.
Πρόκειται για ένα από τα πρώτα έργα ψηφιοποίησης στην χώρα μας που αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης για την εξαγωγή των δεδομένων από χαρτώο αρχείο, μειώνοντας το συνεπαγόμενο κόστος και αυξάνοντας την ποιότητα των εξαγόμενων δεδομένων.
Η ψηφοποίηση
Η ψηφοποίηση των αρχείων αφορά τα ένσημα πριν το 2001 και σε κάποιες περιπτώσεις πριν το 1998, ώστε να είναι πλήρης ο φάκελος κάθε ασφαλισμένου, ο οποίος θα μπορεί να έχει σαφή εικόνα και άμεση πρόσβαση στο ασφαλιστικό του βιογραφικό. Δηλαδή, θα μπορεί να βλέπει ηλεκτρονικά όλα του τα ένσημα και τον χρόνο ασφάλισης.
Αυτό είναι σήμερα – εν μέρει – δυνατό μέσω του συστήματος «ΑΤΛΑΣ», καθώς εμφανίζεται το ασφαλιστικό βιογραφικό του καθενός, αλλά με ένσημα – κυρίως – από το 2001 και μετά.
Ο συνταξιούχος θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει την σύνταξή του ανά πάσα στιγμή στο κινητό του την συνταξιοδοτική του απόφαση, να βλέπει πότε πληρώνεται η μηνιαία σύνταξή του, αν δικαιούται αναδρομικά ή πότε παρέρχεται η τριετία για την σύνταξη χηρείας.
Πρέπει να σημειωθεί πως με την εφαρμογή όλων αυτών των ηλεκτρονικών δυνατοτήτων, ο ασφαλισμένος δεν θα εξαρτάται από την τράπεζα προκειμένου να ενημερωθεί για την καταβολή της σύνταξης, καθώς θα υπάρχει αυτόματη ειδοποίηση στο κινητό του που θα τον ενημερώνει για το ακριβές ποσό.
Επίσης σε ο,τι αφορά τις εισφορές του, θα γνωρίζει πότε και εάν πληρώθηκαν από τον εργοδότη του (εάν είναι μισθωτός) ή πότε εκδόθηκε η ταυτότητα πληρωμής για τους επαγγελματίες και αγρότες. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται άμεσα γνωστός ο χρόνος ασφάλισης, οι οφειλές αλλά και η ύπαρξη ή μη, ασφαλιστικής ικανότητας.
Τέλος το ψηφιακό χαρτοφυλάκιο θα διασυνδεθεί και με την υπηρεσία της κάρτα αναπηρίας, όπως και με την ΗΔΙΚΑ, έτσι ώστε να εμφανίζεται και η «κίνηση» των παραπεμπτικών αλλά και η συνταγογράφηση των φαρμάκων.